Jak začít psát blog


Než začnete psát, měli byste si rozmyslet, jaký bude koncept vašeho blogu. Podíváte-li se na úspěšné blogy, brzy zjistíte, že každý z nich má jasné zaměření a někam směřuje. Rozhodnete-li se tedy psát kuchařský blog, vynechte z něj vaše názory na filmy a politiku. Chcete-li naopak psát o filmech, nikoho neoslníte novým kuchyňským robotem ani novou kabelkou. To neznamená, že se občas na blogu nemůže objevit článek i jiného zaměření, ale držte se pravidla 80-20, tedy 80% obsahu zaměřeného na jeden obor, a 20% podle vašeho uvážení. Ucelený obsah vám pomůže vybudovat si stabilní čtenářskou základnu, zatímco roztříštěný blog přestane čtenáře brzy bavit. Nejjednodušším způsobem pro psaní blogu je použití existující internetové platformy, neboli hostingové servery.
blog jako koníček

Na této platformě se zaregistrujete, vytvoříte jméno blogu, a můžete začít publikovat. Jméno vybírejte pokud možno jednoduché a snadno zapamatovatelné. Hostingových serverů jsou na internetu mraky, ale celosvětově nejpopulárnější je platforma WordPress. Z českých stránek lze doporučit například blog.cz, blogger.com či starší estranky.cz. U všech těchto stránek platí, že váš blog bude mít v názvu jméno příslušného serveru. Toho se dá zbavit tím, že si připlatíte za vlastní internetovou doménu, kterou propojíte s hostingovým serverem. Ze začátku to ale není nutné, a pokud bude váš blog zajímavý, tak ho jméno domény v názvu nijak nepoškodí. Navíc, hostingové servery vám umožní si snadno vytvořit vlastní design, který vaši stránku odliší od ostatních.

 blog na tabuli

Základem samozřejmě je, že blog by měl být bez pravopisných chyb a stylistických přehmatů. Nenalhávejte si, že si čtenář nějakého toho i/y nevšimne. Všimne, a věřte, že pravopisné chyby a špatná stylistika dokáží pokazit dojem i z jinak zajímavého článku. Pokud jste si vědomi svých limitů, použijte kontrolu gramatiky nebo požádejte někoho, aby si po vás článek přečetl. Je zde samozřejmě i možnost udělat ze špatné gramatiky součást image blogu, ale vyžaduje to značnou dávku sebeironie a schopnost spolknout negativní komentáře. Vyvarujte se také nadměrného používání zkratek či zdrobnělin. „OMG, neuvěříte co milášek dneška vyvedl, ROFL ještě teď :* :*“ vyvolávají ve čtenáři dojem opilého neandrtálce, nikoli budoucí hvězdy blogového nebe. Co se délky týče, je to na vás. Krátké články jsou sice čtenářsky populárnější, ale pokud je text čtivý, tak vám vaše publikum jistě odpustí i nějaký ten odstavec navíc. Kvalitní fotografie či videa jsou vždy vítaným oživením.